Kenapa Perlu Elakkan GMO?

Assalamualaikum wbt..

Apa itu GMO?

GMO : Genetically Modified Organism.

Atau dengan kata lainnya adalah Organisma yang di ubah secara genetik melalui proses makmal iaitu dengan mengambil gen dari satu spesies yang lain dan dimasukkan ke spesis yang lain dalam usaha untuk mendapatkan sifat  atau ciri-ciri yang dikehendaki.

Kenapa perlu elakkan GMO

Adakah GMO selamat di gunakan?

Berdasarkan kutipan kajian yang di buat oleh American Academy of Environmental Medicine (AAEM)ke atas haiwan menunjukkan:
-Kerosakan Organ
-Keosakan sistem Pencernaan
-Gangguan Sistem Imun
-Proses Penuaan yang cepat
-Kemandulan

Kajian terhadap manusia pula menunjukkan bagaimana makanan yang di ubah secara genetik (GMO) boleh meninggalkan kesan bahan kimia dalam diri kita. Ia boleh menyebabkan masalah jangka masa panjang. Sebagai contoh, gen DNA yang dimasukkan ke dalam soya boleh ditinggalkan di dalam bakteria yang terdapat dalam tubuh kita. Selain itu, racun serangga yang berbahaya yang di dapati di dalam jagung juga bole di dapati di dalam darah ibu hamil dan janin dalam kandungan mereka. Hal ini menunjukkan bahayanya kesan makanan yang melalui proses GMO terhadap tubuh manusia .

Setelah GMO diperkenalkan pada tahun 1996, masalah kesihatan meningkat dan peratusan rakyat Amerika dengan tiga atau lebih penyakit kronik melonjak daripada 7% kepada 13% dalam masa 9 tahun; 
Masalah-masalah yang di hadapi manusia berpunca dar GMO:
-alahan makanan melambung tinggi
-gangguan seperti autisme
-gangguan pembiakan
-masalah pencernaan 
dan lain-lain yang sedang berkembang. Walaupun tidak ada kajian yang cukup untuk mengesahkan bahawa GMO adalah faktor penyebabnya, doktor kumpulan seperti AAEM memberitahu kita untuk tidak menunggu sebelum kita mula melindungi diri kita sendiri, dan terutamanya anak-anak kita yang paling berisiko. 

American Public Health Association dan Persatuan Jururawat Amerika adalah di antara banyak kumpulan perubatan yang mengutuk penggunaan GM hormon pertumbuhan lembu, kerana susu dari lembu yang dirawat mempunyai lebih banyak hormon IGF-1 (insulin seperti faktor pertumbuhan 1) -yang dikaitkan kepada kanser. 


Ini serba sedikit kesan melalui pengambilan makanan yang melalui proses GMO.

Boleh baca lanjut di laman ini.

Semoga bermanfaat.



Post a Comment

0 Comments